ΙΑΤΡΙΚΗ ΗΘΙΚΗ & ΥΓΕΙΑ
“Ωφελείν μη Βλάπτειν”
Τι είναι «Σωστό»;
Σωστό είναι το κίνητρο που ενυπάρχει στα άτομα με «αγαθή προαίρεση» (Εμ. Καντ)
Dr Παναγούλα (Γιούλα) Μπάρλα, FEBO
Χειρουργός Οφθαλμίατρος
www.barla.gr
Η αγαθή προαίρεση είναι αγαθή αφ’ εαυτής (όχι εξ’ αιτίας της αποτελεσματικότητας της ή της χρησιμότητάς της)
Μία πράξη είναι ηθική όταν υπακούει στο δέον (όχι στο νόμο, στο συναίσθημα ή στην ανάγκη αυτοσυντήρησης)
Ο γιατρός είναι υποχρεωμένος να κάνει το σωστό για το σωστό να λέει πάντα την αλήθεια ,όχι επειδή φοβάται τις συνέπειες (Εμ. Καντ )
Η Ιατρική χωρίς Ηθική είναι δυνητικά επικίνδυνη.
Η υγεία του ασθενούς μου είναι η πρώτη μου προτεραιότητα.
Είναι καθήκον του Ιατρού να προάγει την υγεία, την ευεξία και τα δικαιώματα των ασθενών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που εμπλέκονται στην ιατρική έρευνα.Πρέπει να υπάρχει συνεχής αξιολόγηση όλων των παρεμβάσεων για έλεγχο της ασφάλειας, αποτελεσματικότητας, προσβασιμότητας και ποιότητας κάθε παρέμβασης.Η παραγωγή νέας γνώσης (που είναι ο στόχος της έρευνας) δεν πρέπει ποτέ να παραβλάπτει τα δικαιώματα των ατόμων που συμμετέχουν σε αυτή.
Απαραίτητη η συναίνεση στις ιατρικές επεμβατικές πράξεις μετά την παροχή λεπτομερών πληροφοριών .Δικαίωμα άρνησης ή απόσυρσης της συναίνεσης, πρέπει να υπάρχει οποιαδήποτε στιγμή, όπως και δικαίωμα πληροφόρησης για τα αποτελέσματα της έρευνας.
Οι γιατροί και οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να θυμούμαστε το Ολοκαύτωμα
Η Ιατρική και το Δίκαιο είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους . Ένας κλάδος που συνδέει και τα δύο είναι η Ηθική Φιλοσοφία γιατί τόσο ο νόμος όσο και η ιατρική συνεπάγονται τη λογική και τη θέληση, που κατευθύνονται προς το καλό του ατόμου.
Η ιστορία του Ολοκαυτώματος είναι μια τραγωδία που εκτυλίχθηκε λόγω της διαφθοράς της ηθικής φιλοσοφίας , της ιατρικής και του νόμου. Η τραγωδία της ναζιστικής ιατρικής μας βοηθά να θυμόμαστε και να ενσωματώνουμε πάντα στην ιατρική μας πρακτική, την Ιατρική ηθική αν θέλουμε να επιβιώσει η ιατρική ως επάγγελμα θεραπείας….
Ως γιατρός, πρέπει να εξυπηρετώ τον ασθενή αποκλειστικά, όχι κάποια αφηρημένη ιδέα της …«κοινωνίας».
Η κοινωνία δημιουργείται για το άτομο, όχι το άτομο για την κοινωνία, και ως εκ τούτου η αξιοπρέπεια, η ακεραιότητα του ατόμου και η ελευθερία του δεν μπορούν να θυσιάζονται επί μακρόν για χάρη της κοινωνίας….
Αν θέλει κάποιος να βοηθήσει στην Υγεία του ατόμου και του συνόλου ,πρέπει να στηρίξει την αυστηρή προστασία της συνείδησης του Ιατρού, του παρόχου υγειονομικής περίθαλψης. Να μη κάνουμε λοιπόν τη διάνοια και τα μαθηματικά μοντέλα μετάδοσης …θεό…μας…η διάνοια δε μπορεί να «οδηγήσει», μπορεί μόνο να «υπηρετήσει».
Δε ξεχνάμε ότι οι ναζί ήρθαν στην εξουσία στη Γερμανία το 1933, μέσω μιας δημοκρατικής διαδικασίας, και αμέσως ψήφισαν νόμους για υποχρεωτική στείρωση των ψυχικά ασθενών (μέχρι το 1939… 350.000 άτομα είχαν στειρωθεί παρά τη θέλησή τους). Οι γιατροί εκείνη την εποχή ανησυχούσαν περισσότερο για τη «νομιμότητα» και όχι για την ηθική της ευθανασίας. Πολλοί επέμεναν ότι η ευθανασία ήταν «ιδιωτική υπόθεση» μεταξύ ασθενών και γιατρών. Το Ολοκαύτωμα δεν είναι απλώς ένα μάθημα ιστορίας, είναι ένα διαρκές μάθημα ηθικής. Να μη κάνουμε λοιπόν τη διάνοια και τα μαθηματικά μοντέλα …θεό μας…η διάνοια δεν έχει προσωπικότητα, δεν μπορεί να «οδηγήσει» ,μπορεί μόνο να «υπηρετήσει»….
Ως γιατρός, οφείλω να υπηρετώ τον ασθενή αποκλειστικά , όχι κάποια αφηρημένη ιδέα της «κοινωνίας».
Οι γιατροί και οι επαγγελματίες υγείας στο Ολοκαύτωμα αποφάσισαν ότι το καλό του φυλετικού κράτους υπερισχύει του καλού μεμονωμένων προσώπων.
Η δύναμη της λευκής μπλούζας απαιτεί, εάν θέλουμε να εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις εμπιστοσύνης μας, ότι δεν υπηρετούμε το κράτος και τα οικονομικά του συμφέροντα, ούτε την οικογένεια του ασθενούς (όσο και να συμπονούμε), ούτε οποιαδήποτε άλλη «δίκαιη αιτία» ή στόχο, συμπεριλαμβανομένου του δικού μας στόχου. Η «άσπρη μπλούζα» αφορά τον επιστήμονα ιατρό, κλινικό, χειρουργό εργαστηριακό, ιδιώτη ή νοσοκομειακό, όπου η δύναμή του βασίζεται στη συμβολική του αξία ως θεραπευτή. Ως αντίθετο του μαύρου, που σημαίνει σκοτάδι και θάνατο, η λευκή μπλούζα μεταφέρει την έλξη για το φως και τη ζωή.
Το επάγγελμα του Ιατρού προορίζεται να προστατεύει τη ζωή και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, σε αυτό στοχεύουμε ακόμα και αν πάντα δεν είναι εφικτό.
Ιατρείο: Θησέως 2, Μαρούσι
Τ: 210 8055260 K: 6945 904252
[email protected] www.barla.gr
“Υπαπαντή” οφθαλ/κή κλινική Σόλωνος 129, Αθήνα